Terug naar overzicht

Amac helpt het Griftland College bij het vormgeven van digitaal onderwijs

Frank
vrijdag 31 januari 2020
Door Frank

Griftland College

Het Griftland College verzorgt voortgezet onderwijs voor leerlingen in de regio Soest en Baarn. De school bereidt kinderen voor op het functioneren in een snel veranderende wereld; flexibiliteit en tolerantie zijn daarbij een voorwaarde. Het Griftland College is een school die persoonlijke aandacht en ontwikkeling van iedere leerling hoog in het vaandel heeft staan. Met behulp van technologie kunnen kinderen op hun eigen niveau werken. 

‘Een iPad is bij uitstek geschikt voor het onderwijs’

Het ICT-onderwijs op het Griftland is heel breed. Zo krijgen leerlingen les in bijvoorbeeld mediawijsheid, cyber security en digitale vaardigheden. Kees Versteeg kwam als rector-bestuurder begin 2018 op het Griftland College. Daar werd destijds een pilot uitgevoerd met laptops. “Maar een duidelijk projectplan waarin scholing, infrastructuur en budget was geregeld, was er niet.” Hij stelde een werkgroep samen die op basis van de onderwijsambities van het Griftland besloot welk apparaat daar het beste bij paste. “Ik ben zelf een enorme Apple-fanaat, maar ik wilde dat het team zélf verschillende dingen uitprobeerde, zoals een laptop, een Chromebook en een iPad, zonder dat ik mijn persoonlijke voorkeur opdrong.” 

Kees Versteeg van het Griftland College

Creativiteit en nieuwe lesvormen

Het team koos uiteindelijk inderdaad voor Apple. De docenten werken allemaal met een MacBook Air en alle studenten beschikken over een iPad, beschermcase met toetsenbord en Apple Pencil. “De iPad is enorm geschikt voor het onderwijs, zeker wanneer je meer creativiteit in je school wilt. Het is mogelijk om andere types lesvormen te geven, je kunt gebruikmaken van een schier oneindige hoeveelheid onderwijskundige apps. Prijstechnisch valt de keuze wellicht eerder op een Chromebook, maar zo’n apparaat beperkt je ook enorm, omdat je overal webversies van moet gebruiken. Bovendien is een iPad redelijk hufterproof, niet onbelangrijk op een middelbare school”, grinnikt hij. Ook gebruikt het Griftland College Apple TV met schermen in plaats van digiboards. 

Technologie is slechts een middel

Toch gaat het niet om het apparaat, benadrukt Versteeg. “Het mag nóóit over technologie gaan als doel. ICT kan en moet alleen een middel zijn om je onderwijs te bewegen. We zijn hier een onderwijsinstituut en geen ICT-opleidingsschool; de ontwikkeling van de kinderen staat te allen tijde voorop.” Hij realiseert zich dat het onderwijs moeite heeft de snelle veranderingen in de digitale wereld bij te houden. “Dingen veranderen. Ik schrijf niet meer met een kroontjespen – ja, echt, dat heb ik nog gedaan! – of een balpen. We gebruiken steeds meer onze smartphone en dat is een ontwikkeling die steeds meer geaccepteerd wordt. We moeten daarin als onderwijs stappen in maken, maar altijd met de ontwikkeling van de kinderen als hoogste prioriteit.”

‘Het onderwijs moet stappen maken op digitaal gebied, maar de ontwikkeling van kinderen staat voorop’

Onderwijs

Inhoudelijke kennis en expertise

Na het besluit van de werkgroep om over te stappen op Apple, werden er drie leveranciers uitgenodigd om te bespreken wat ze konden betekenen voor het Griftland College. “We zochten een partner die meer zou doen dan alleen dozen met iPads leveren. Ik wilde een leverancier die meedenkt over onze visie, over hoe we het team konden trainen, hoe de afdeling systeembeheer begeleid zou worden. Uiteindelijk was Amac de partner die dat het beste kon bieden.” Versteeg roemt de kennis op het gebied van onderwijs binnen Amac. “Er zijn genoeg partijen die roepen dat ze je kunnen helpen, maar wanneer het puntje bij paaltje komt, de mensen en kennis ontberen om die hulp te realiseren. Bij Amac maken ze het waar.” 

Kwalitatief hoogwaardige trainingen

Amac biedt twee diensten aan het Griftland College. Zo worden docenten continu getraind in hun eigen digitale vaardigheden – hoe handig ben je met een MacBook, hoe bereid je je lessen voor en hoe beheer je die op je laptop – maar ze leren ook hoe ze maximaal resultaat kunnen behalen uit het gebruik van iPads door leerlingen. “Samen met Amac hebben we een scholingsprogramma opgezet die bestaat uit minimaal zes basistrainingen. Het doel daarvan is om iedereen op een vergelijkbaar kennisniveau te krijgen. Daarnaast zijn er altijd mensen die méér willen en die biedt ik dan ook ruim baan om nog meer kennis en vaardigheden op te doen.” 

‘Ik zou graag zien dat scholen en docenten zich net zo snel ontwikkelen op digitaal gebied als de leerlingen’

Technisch beheer

De tweede dienst behelst ondersteuning bij het technisch beheer van de Apple-producten binnen het Griftland College. Dat wordt primair gedaan door de afdeling systeembeheer. Zij maken daarvoor gebruik van een door Amac geleverd mobile device managementsysteem dat is gestoeld op Apple School Manager in combinatie met Jamf School (voorheen bekend als Zuludesk). Die laatste is een specifiek beheerssysteem voor het onderwijs. Het Hoofd ICT bij de school in Emmen waar Versteeg destijds werkte, stond aan de wieg van Jamf School. “We wilden een systeem waarbij de docenten meer regie kregen over de devices in de klas. Jamf School is een softwaretool die dat realiseert. Zo kan een leraar de hele klas vastzetten in één app, omdat ze alleen die app nodig hebben in de les. Ook kan hij ze toegang geven tot slechts één website, omdat ze de rest van het internet die les niet nodig hebben. Zoiets was er nog niet, dus dat zijn we gaan ontwikkelen.” De tool biedt ook mogelijkheden om nieuwe iPads centraal in te kunnen richten en beheren. “Bovendien biedt het een mogelijkheid voor ouders om regie te voeren over de iPads wanneer die thuis worden gebruikt.”

Individueel maatwerk 

Op de vraag of hij nog wensen heeft voor zijn school, zegt Versteeg: “Kinderen worden nu eigenlijk tegengehouden door de ontwikkelingssnelheid van school en de docenten. Ik zou heel graag willen dat wij net zo snel zouden kunnen ontwikkelen als de kinderen dat doen. Daarnaast willen we ons als Griftland College echt profileren als ICT-lyceum, omdat ik zie dat we leerlingen andere dingen moeten gaan leren om ze klaar te stomen voor de wereld van morgen. Vroeger gaf een docent dertig leerlingen tegelijk les in één methode. Wij kunnen nu al veel meer maatwerk bieden doordat de kinderen digitaal werken met iPads. Daarmee krijgen we sneller inzicht in wat leerlingen kunnen en worden methodes automatisch op hun niveau aangepast. Op zo’n manier kun je ultiem maatwerk leveren. We zijn er nog niet, maar we zijn wel al heel behoorlijk op weg.”

De voordelen van Amac Onderwijs

  • Inhoudelijke kennis en kunde op onderwijsgebied
  • Nieuwe vormen van onderwijs
  • Innovatie
  • Kwalitatief hoogwaardige trainingen
  • Individueel maatwerk mogelijk per leerling

Nog meer redenen of informatie nodig? Wil je meer weten over waarom jij Apple zou moeten gebruiken, of de mogelijkheden van Apple voor jouw organisatie, neem dan contact op. We vertellen het je graag!

Neem contact op


Frank
vrijdag 31 januari 2020
Door Frank