Wat zijn de voorwaarden voor leren op afstand?
Als de huidige crisis ons een ding leert, is dat technologie in deze tijd onmisbaar is. Dat geldt voor werken én leren op afstand, maar natuurlijk ook voor de dagelijkse sociale contacten. En dat die technologie niet direct vlekkeloos werkt, is logisch. Want niemand was hierop voorbereid. Zowel de techniek als de kennis schieten hier en daar nog wel eens tekort. Het is trial and error. Maar we leren, omdat het moet. En zo ontstaat er, bijna uit het niets, een nieuwe vorm van onderwijs. Je zou kunnen stellen dat het onderwijs zich momenteel opnieuw aan het uitvinden is.
Ondanks deze onzekere tijden is dat pure winst. Maar het is uiteraard pas echt winst als we de succesvolle elementen, na de corona-crisis, kunnen combineren met wat we al hadden; het ouderwetste ‘school-leren’.
Om te zorgen dat we straks ook daadwerkelijk kunnen profiteren van die winst, willen wij de blik alvast richten op de toekomst. Al is het maar om het perspectief te behouden. Want hoe gaan we ervoor zorgen dat dat we de succesvolle elementen van het afstandsleren kunnen behouden?
Ondanks alle drukte en hectiek is het daarom van belang om toch nu regelmatig te reflecteren op datgene wat we nu aan het doen zijn. Wat gaat er goed? Wat gaat minder goed en hoe kan dat? Waar liggen beperkingen en waar de kansen? Wat kan ik nu aanpassen of verbeteren en welke elementen moeten we aanpakken als we straks weer in een ‘normale’ situatie zijn beland?
Belangrijk is dat we nu ervaren dat er meer manieren zijn die kunnen leiden tot het behalen van leerdoelen, en dat het klaslokaal niet meer per definitie de plaats is waar leren dient te gebeuren.
Visie op digitaal onderwijs
Tijd dus om onze visie op onderwijs drastisch aan te passen. En die visie kan niet meer worden vastgesteld zonder dat daarin een belangrijke rol is weggelegd voor technologie. Scholen die dit al een duidelijke visie op digitaal onderwijs hebben, maken de stap naar het afstandsleren veel makkelijker. Ze zijn veel flexibeler. Ze kunnen snel schakelen omdat op basis van deze visie eerder al keuze zijn gemaakt. Bijvoorbeeld welke technologie zetten wij in en welke kennis brengen wij onze leraren bij. Scholen die de focus minder op technologie hadden, hebben het nu wellicht iets lastiger. Maar juist voor deze scholen is er een kans. Een kans om zaken in de praktijk te testen. Op basis van deze ervaring is een gedegen visie op technologie in het onderwijs na de crisis eenvoudiger vast te stellen. Laat dus niet alleen je leerlingen leren, maar vergeet vooral ook zelf niet te leren. Ervaar wat wel en wat niet werkt.
Vaardigheden van leraren op orde
We kunnen stellen dat leraren op dit moment veel en snel leren. Maar ook dat er nog veel te leren valt. Het is dus zaak nu voortdurend een vinger aan de pols te houden. Welke kennis en vaardigheden ontbreken? Wat kunnen en moeten we nú oplossen en welke kennis en vaardigheden moeten we ná deze crisis bijbrengen. Inventariseer en maak een plan voor nu én straks.
Kies de juiste devices
Een van de kernpunten van leren op afstand is uiteraard het device, want zonder devices waren we natuurlijk nergens geweest. Maar dit is dan ook bij uitstek de kans om te ervaren welke eigenschappen zo’n device écht moet hebben. Is een camera belangrijk of een toetsenbord? Hoe geef ik eigenlijk snel en efficient feedback? Maak in de toekomst keuzes op basis van deze ervaring!
Kortom, als het stof straks gedaald is, moeten we écht aan de slag met het onderwijs van de toekomst. Elk nadeel heeft z’n voordeel. Laat het onderwijs z’n voordeel behouden na de corona-crisis.
Tot slot verdient het onderwijs een pluim voor hoe het zich van zijn beste kant laat zien! Keep up the good work en stay safe!
Uiteraard is Amac Onderwijs er om jullie nu én straks te helpen met de ontwikkeling van jullie onderwijs. Heb je vragen? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag!