Amac Onderwijs Seminar 2019
Op 12 maart was het moment dan eindelijk aangebroken. Een maandenlange voorbereiding van plannen, gastsprekers boeken, netwerken, uitnodigingen versturen en presentatieruimtes inrichten, moest zich nu bewijzen. Tussen 09:00 en 09:30 uur stroomt de aanvangsruimte al behoorlijk vol. Alle staantafels zijn bezet, koffiekopjes worden aan de lopende band volgeschonken en de eerste kennismakingen worden al gemaakt. Ook nemen de eerste nieuwsgierige bezoekers al een kijkje bij de diverse stands van onder andere Malmberg, Belkin, VRinSchool en Osmo. Kortom, het seminar is nog niet eens van start gegaan en de sfeer zit er al goed in!
Introductie Jacques Brulot
Iets na half tien gaat het seminar officieel van start en worden alle aanwezigen verwelkomd door Jeroen Onstenk, B2B-marketingstrateeg van Amac. Na een kort en warm welkom wordt het stokje overgedragen aan Jacques Brulot, financieel directeur van Amac. “Goedemorgen allemaal!”, zegt hij, “Fijn dat u met zoveel mensen bent gekomen.” Daarbij heet hij iedereen welkom in The Wall, wat binnenkort ook Amac’s nieuwe uitvalsbasis zal worden. In een vogelvlucht neemt hij de aanwezigen mee in de meest recente activiteiten van Amac en vertelt hij vol trots dat op 15 december onder hetzelfde dak de 47e Amac Store haar deuren opende. Daarbij is de winkel voorzien van meerdere experience rooms, waaronder één speciaal ingericht is voor het onderwijs. Deze heette voorheen Future Classroom, maar het probleem was dat een of meerdere producten in de ruimte de volgende dag opeens niet meer zo ‘future’ konden zijn. Daarom is uiteindelijk gekozen voor de naam Coda, wat tevens een afkorting is voor Classroom of the Digital Age.
Na een uitgebreide presentatie over Amac en de verbintenis die de Apple Reseller heeft met het onderwijs, leuke introductievideo’s en interessante cijfers, sluit hij zijn presentatie af. Daarbij laat hij als laatste zien dat, van alle interessante thema’s die een rol speelt in het onderwijs, creativiteit het meest gevraagde thema was.
De eerste sessies
Na de introductie van Jacques gaat de microfoon naar Jelmer Evers, een van de gastprekers van het seminar. Jelmer laat in zijn presentatie de praktische toepasbaarheid van digitalisering zien. Daarbij wordt als voorbeeld het spelen van videogames gegeven. In tegenstelling van wat vaak wordt gedacht, kan videogames juist een positieve invloed kan hebben op de prestaties van een leerling. Na zijn presentatie wordt er een korte koffiepauze ingelast en begint de grote groep aanwezigen zich alvast te verdelen in de diverse presentatieruimtes in The Wall.
Zo geeft Marc van Maastricht een presentatie over de standaard toegankelijkheidsfuncties op iPad. Tijdens zijn sessie laat zien dat iPad standaard is voorzien van handige tools en functies, en welke uitermate geschikt zijn voor zorgleerlingen met aandachtsproblemen, dyslexie en motorische, auditieve en visuele beperkingen. Frauke Donners en Rochelle Schaepkens van basisschool Noorderlicht zijn ook aanwezig. Zij vertellen vol enthousiasme waarom zij ervoor hebben gekozen om in de les op iPad en Apple Pencil te werken en wat de toegevoegde waarde is geweest. Op datzelfde moment geeft Thijs Habraken een interessante lezing over de digitale transformatie dat het Dr. Knippenberg College is ondergaan nadat zij op hun school met iPad zijn gaan werken.
AR & VR in het onderwijs
Tom Aerts, oprichter van VRinSCHOOL verzorgde een uitgebreide presentatie over de mogelijkheden van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) in het onderwijs, wat ervoor nodig is en hoe zij de toekomst zien. Naast Tom is ook zijn collega Oscar aanwezig. Hij heeft een VR-bril op en alles wat hij door de bril ziet wordt op een groot scherm geprojecteerd. Als voorbeeld laten ze samen in Google Earth de Cristo Redentor in Rio de Janeiro zien. Met de combinatie van Google Street View en een VR-bril wekken zij al snel het effect op dat je zelf naast het iconische standbeeld staat. Opvolgend laat Oscar ook een video zien hoe een sollicitatiegesprek in de toekomst eruit kunnen zien wanneer augmented reality in het spel komt.
Ook legt Tom uit hoe VRinSCHOOL over de 40 scholen in Nederland scholieren begeleidt om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de (digitale) toekomst. Daarbij presenteert hij een ruim aanbod aan leraren-workshops, open dagen waarbij VR-ervaringen worden gegeven en lessen waarbij leerlingen zelf aan de slag kunnen gaan met coderen en programmeren in virtual reality. Kortom, een indrukwekkende presentatie over hoe VR en AR in het onderwijs kan worden toegepast!
Het tweede blok
Tegen twaalven hebben we al een paar sessies erop zitten. Tijd voor de lunch! Het horecateam heeft alle zeilen bijgezet om alle aanwezigen te voorzien van een uitgebreide en goed gevulde lunch. Soepen, sandwiches en rijkelijk belegde stokbroodjes met beenham, kaas, carpaccio of zelfs zalm in overvloed. Ook hier is weer genoeg ruimte voor kennismakingen en netwerkgesprekken. Her en der worden al terugblikken van de eerste sessies gemaakt. “Hoe vond jij trouwens de sessie van die ene Jelmer? Leuk gedaan hè, met die videospelletjes?” Rond één uur is de pauze voorbij en gaat het tweede blok van start.
In het tweede blok geeft onder andere onze eigen Apple Learning Specialist, Frank IJdema, een workshop over programmeren. Hierin laat hij de aanwezigen, die allemaal een iPad op schoot hebben gekregen, zien hoe je op een eenvoudige en laagdrempelige manier in de wereld van programmeren kunt stappen. Terwijl de aanwezigen met een grote glimlach op het gezicht de beginselen van programmeren onder de knie krijgen, geeft Rhea Flohr van ’t Antoon Schellenscollege een presentatie over het vak mediawijsheid. Hierin vertelt ze hoe zij brugklasleerlingen van ’t Antoon Schellenscollege leert om bewust en veilig deel te nemen aan de moderne mediasamenleving. Daarnaast geeft Janneke Plaisier, CEO van LessonUP, een interessante lezing over digitalisering in het onderwijs en hoe fysieke content op school eenvoudig kan worden vervangen digitale media. Op dat moment wordt voor de tweede keer die dag een presentatie gegeven over hoe iPad uit de doos meteen al in het klaslokaal kan worden ingezet.
Iedereen is creatief
Tijdens de sessie ‘Iedereen is creatief’ gaat Fons van den Berg, Apple Professional Learning Specialist, het hebben over twee onderwerpen: de stelling ‘iedereen is creatief’ en alle activiteiten die in het gelijknamige lespakket van Apple zit. Zo stelt hij dat kinderen van nature creatief zijn en hun creativiteit de vrije loop kunnen laten wanneer zij de beste tools in handen hebben. Daarbij gelooft hij dat iedere leerling een maker is en dat Apple-apps als GarageBand en iMovie juist vanuit deze filosofie zijn ontstaan.
Net zoals Jacques Brulot al eerder deze dag aangaf, vertelt ook Fons aan dat creativiteit in 2020 de belangrijkste en meest gevraagde vaardigheid in het bedrijfsleven zal zijn. Naast interessante stellingen en oplossingen laat hij de aanwezigen ook aan de slag gaan met allerlei creatieve activiteiten die, zoals hij zelf suggereert, als het ware morgen al in de les kunnen worden toegepast. Daarbij vraagt Fons iedereen op de iPad naar de Notitie-app te gaan en hierin te gaan tekenen. Daarbij laat hij zien hoe je een lege canvas aanmaakt en hoe je een tool selecteert. Net als Fons gaan de aanwezigen met de iPad en Apple Pencil aan de slag en worden de eerste emoji’s tot leven gebracht. Leuk om te zien hoe iedereen met plezier op iPad bezig is!
Afsluiting met Peter Heerschop
En voor we het weten is de zesde editie van het Amac Onderwijs Seminar alweer aan zijn einde gekomen. Na meer dan vijftien lezingen, presentaties en workshops wordt er een tweede koffiepauze ingelast. Een kwartier maken alle gasten zich klaar voor de de laatste presentatie van vandaag. Deze wordt gegeven door niemand anders dan cabaretier (maar ook leraar) Peter Heerschop.
In een energieke en vóóral overtuigende presentatie vraagt hij iedereen om zo nu en dan eens een stap achteruit te doen om de algehele situatie in het onderwijs in kaart te brengen. Daarnaast vertelt hij dat hij naast cabaret, in de afgelopen zeven jaar lesgeeft aan mensen die hij zelf beschouwt als een groep excellenten. In zijn woorden is dat niet een mooi woord voor de beste of de slimste leerlingen, maar degene die vrijwillig op hem zijn afgestapt. Zo geeft hij op humoristische wijze meerdere voorbeelden wat hij zelf als docent heeft meegemaakt. De rode draad van het verhaal? Dat is dat hij altijd het uiterste uit zijn leerlingen wil halen, of diegene nou danser wilt worden of programmeur. Daarbij geeft hij aan dat het hem niets uitmaakt wat de visie van een leerling is, zolang hij of zij er maar één heeft. Kortom, een mooie afsluiting van het seminar waarbij wijsheden worden gecombineerd met een flinke dosis humor. En zeker een afsluiter waar nog lang over gesproken zal worden!
Wij hopen dat u net zo geïnspireerd bent geraakt van de sessies en workshops. Was u er dit jaar niet bij en/of bent u al nieuwsgierig naar de volgende editie? Schrijf u dan nu in voor onze Onderwijs-nieuwsbrief. Zodra wij meer informatie hebben over het Amac Onderwijs Seminar 2020, dan wordt u als eerste op de hoogte gebracht!