Terug naar overzicht

‘De standaard veiligheid van Apple is onmisbaar voor kwetsbare ouderen’

Jeroen
woensdag 21 oktober 2020
Door Jeroen

Fysiotherapiepraktijk Aalstzorg gebruikt iPads om continuïteit van zorg te waarborgen

Fysiotherapiepraktijk Aalstzorg gebruikt iPads om continuïteit van zorg te waarborgen

In allerijl moesten fysiotherapiepraktijken begin dit jaar iets gaan doen met beeldbellen toen door corona de hele wereld vrijwel op slot ging. “Maar daar is geen proces, protocol of beleid voor. Sterker nog, veel zorgverzekeraars zijn tot op de dag van vandaag onduidelijk over vergoedingen voor behandelingen op afstand”, zegt Quinten van Aalst, praktijkondersteuner bij Aalstzorg uit Zwolle en Kampen. De praktijk schafte met behulp van de SET-subsidie van de overheid iPads en een MacBook Pro aan, waarbij vooral ook goed gekeken wordt naar de inzet van de devices en de kernwaarden van de praktijk. 

Professionaliseren

Quinten, zoon van Aalstzorg-oprichter Ron van Aalst, heeft een achtergrond in de IT-consultancy, commerciële economie en strategisch management. Vanuit die hoedanigheid is hij sinds twee jaar betrokken bij de praktijk van zijn vader. “Je ziet vaak dat een praktijk – en niet alleen een fysiotherapiepraktijk, ook huisartsen worstelen hiermee – wordt opgezet door één persoon. De organisatie groeit, er komen meer mensen in dienst die hetzelfde beroep of dezelfde passie delen en ineens is het een echt bedrijf geworden. Maar een bedrijf moet je managen, terwijl de meeste fysiotherapeuten het liefst gewoon veertig uur per week behandelen.” Ron van Aalst vroeg daarop zijn zoon eens mee te kijken in de organisatie. “Ik heb alle processen en knelpunten van de verschillende vestigingen die onder Aalstzorg vallen in kaart gebracht en geoptimaliseerd.” Het doel is om de praktijk op managementniveau te professionaliseren zodat de organisatie stappen voorwaarts kan zetten richting de toekomst.

SET-subsidie

“En precies op die manier raakte ik ook betrokken bij het coronabeleid van de praktijk”, zegt Quinten. Toen in maart de wereld op slot ging, had dat gevolgen voor de behandelingen van onder meer de chronisch zieken en kwetsbare ouderen bij Aalstzorg. “Met de gehele praktijk hebben we gelijk bekeken welke maatregelen er werden opgelegd, wat voor gevolgen dat had voor ons als praktijk, wat we nog wel konden en wat daarvoor nodig was.” Via onder meer LinkedIn kwam hij de SET-subsidie op het spoor. “Subsidies waren eigenlijk de ver-van-mijn-bed-show”, glimlacht hij. “Ik dacht altijd dat subsidies alleen bereikbaar zijn voor grote, ambitieuze projecten waarvoor je zelf al minimaal een half miljoen op de bank moet hebben staan.” Niets bleek minder waar, want de SET-subsidie is juist bedoeld voor zorgorganisaties die in tijden van crisis op een innovatieve manier hun dienstverlening willen waarborgen en voortzetten.. “Niet alleen voor de huidige crisis, maar om als organisatie weerbaar te zijn in de toekomst.”

Kernwaarden van beeldbellen

“Veel praktijkeigenaren werken het liefst als fysio, maar daardoor liepen ze tegen de uitdaging aan dat ze geen beleid hadden voor en eigenlijk nog überhaupt nooit hadden nagedacht over beeldbellen. We zijn het massaal gaan doen, maar slechts weinigen staan stil bij de kernwaardes die daarbij horen.” De kernwaarden van Aalstzorg zijn kwaliteit en persoonlijke aandacht, dus Quinten zocht met zijn collega’s van Aalstzog naar manieren om dat online ook te bieden. “Ik realiseer me dat veel praktijken weinig tijd hebben om hierin te duiken, zeker in tijden van crisis. Het is fijn dat ik die tijd en ruimte wel had.”

‘Met beeldbellen kunnen we op een laagdrempelige manier de vinger aan de pols houden’

Continuïteit waarborgen

De subsidie werd toegekend en Quinten kreeg € 50.000 voor het verzorgen van digitale zorg op afstand bij kwetsbare ouderen of mensen met een chronische ziekte. Via Amac Pro schafte Aalstzorg iPads en een MacBook Pro aan die worden gebruikt om te kunnen beeldbellen met ouderen die zelf niet de beschikking hebben over een smart device. In een projectplan beschreef Quinten helder hoe het geld besteed zou worden, welke stappen noodzakelijk waren en hoeveel tijd met iedere stap gemoeid zou zijn. Het doel was van meet af aan helder: de continuïteit van de geboden zorg te allen tijde kunnen waarborgen, ongeacht waar de patiënt zich bevindt. “Daarnaast willen we in gevallen van crisis het aantal patiënten dat we met beeldbellen kunnen bereiken met 20 tot 30 procent kunnen verhogen. In de toekomst moet deze aanvulling op de reguliere zorg dusdanig worden omarmd dat een kwart van de behandelingen digitaal plaatsvindt, zonder dat de kwaliteit daaronder leidt. Hierdoor kunnen we fysiotherapie veel flexibeler aanbieden, zodat mensen bijvoorbeeld niet direct vrij hoeven vragen.”

Onduidelijkheid vanuit zorgverzekeraars

Vanuit de zorgverzekeraars is vooralsnog geen eenduidig beleid hoe ze met behandelingen op afstand omgaan. “Tijdens de coronacrisis hebben ze een tijdelijke regeling in het leven geroepen voor een telefonisch consult of beeldbellen, maar inmiddels verschilt dat per verzekeraar.” Dat is iets waar Aalstzorg mee worstelt. “Moet een patiënt een behandeling bij de zorgverzekeraar inleveren voor tien minuten beeldbellen?” Het moet iets toevoegen, zegt Quinten. Ook zonder lockdown. “Neem COPD-patiënten. Zij komen vaak wekelijks oefenen in onze praktijk, maar wanneer het beter gaat, kan dat worden afgebouwd. Vervolgens komen ze misschien eens per maand, maar in de tussentijd is het lastig om zicht te houden op deze patiënten. Met beeldbellen kunnen we op een laagdrempelige manier de vinger aan de pols houden. Als het slechter gaat, kunnen we ze weer naar de praktijk laten komen, maar wanneer het goed gaat, waarom zouden we ze dan naar ons toe laten komen om dat te komen vertellen? Dat is zonde van de behandeling in het zorgpakket.”

Security is cruciaal

De iPads bieden Aalstzorg de mogelijkheid dichtbij hun patiënten te blijven, fysiotherapie binnen handbereik te bieden. De MacBook gebruikt Quinten om de iPads op afstand te kunnen monitoren. “We kunnen niet zien wát iemand doet, maar wel waar het apparaat is en indien nodig kunnen we het van afstand wissen om zo controle te houden op alle functies.” Aalstzorg gebruikt Jamf Now voor het monitoren en beheren van de apparatuur. Makkelijk en gebruiksvriendelijk. Daarnaast maakt de praktijk gebruik van Physitrack, een softwareprogramma waarmee fysiotherapeuten oefeningen aan hun patiënten kunnen meegeven, maar waarmee ze eveneens kunnen videobellen. “Dat gebeurt allemaal via een beveiligde server, dus er worden op geen enkele manier persoonsgegevens achtergelaten.” Die veiligheid was een belangrijk punt voor Aalstzorg. “We werken immers met kwetsbare ouderen.” Sterker nog, het was de reden om voor Amac Pro te kiezen. “We hebben naar andere tablets gekeken, maar het inrichten van de beveiliging was zoveel omslachtiger. Bij Apple is de beveiliging gewoon direct goed geregeld.” Tijdens de implementatie is er bewust voor gekozen om geen enkele mogelijkheid te bieden om persoonsgegevens op de iPad achter te laten. “Dat betekent dat mensen niet kunnen inloggen met een eigen account. Ze krijgen een code vanuit de praktijk waarmee ze kunnen inloggen bij Physitrack. Dat is dan ook het enige portaal waar ze een paar gegevens achterlaten. Maar wel op een veilige server.

Klaar voor de toekomst

De samenwerking met Amac Pro is goed bevallen, zegt Quinten. “Doordat ik zelf een IT-achtergrond heb, ging de implementatie heel snel en makkelijk. Ik was aangenaam verrast dat ik de ingeplande tijd voor de implementatie die we niet nodig hadden, mag gebruiken voor eventuele support-aanvragen.” Ook opvallend was dat Amac de enige partij was die niet direct geld wilde zien. Na het aanvragen van de subsidie biedt de website van RVO een lijst met mogelijke leveranciers van apparatuur. “De meeste van die aanbieders kregen gelijk dollartekens in hun ogen”, lacht Quinten. Hij is blij met de Apple-apparatuur en de mogelijkheden die het fysio- en manuele therapiepraktijk Aalstzorg biedt. “Hiermee maken we de digitale slag om in onze praktijk de continuïteit van zorg te waarborgen. Bovendien hebben we op deze manier ook beleid geformuleerd om beeldbellen in te zetten. Ik hoop dat dit een startpunt is, dat zorgverzekeraars zien dat we hierover hebben nagedacht en een solide aanpakken hebben, zodat ze gaan meebewegen.”

De business benefits van Amac Pro

  • Veiligheid van Apple-apparatuur
  • Eenvoudig te monitoren en op afstand te beheren
  • Gebruiksvriendelijke devices
  • Accountmanager denkt mee en gaat niet voor quick win, maar wil daadwerkelijk verschil maken

Wil je meer weten over het gebruik van Apple-producten in jouw zorgorganisatie? Neem contact op met Amac Pro. We vertellen het je graag!

Neem contact op


Jeroen
woensdag 21 oktober 2020
Door Jeroen