Terug naar overzicht

iPad heeft een camera, maak er gebruik van!

Jeroen
woensdag 2 november 2022
Door Jeroen

iPad heeft een camera, maak er gebruik van!

Ben jij ook zo’n fotograaf die tijdens het weekend kiekjes maakt om je herinneringen vast te leggen? Of ben je meer net als ik en maak je te pas en te onpas foto’s van een mooie houten deur, een fleurig boeket bloemen of een stilleven van lege kopjes en bordjes na een traktatie op school?

Vang je lesstof in foto’s

De foto’s in je fotobibliotheek kunnen daar heerlijk niets blijven doen, maar je kunt ze ook actief gebruiken in je les. Als leerkracht/docent heb je duidelijk voor ogen wat je je leerlingen wil leren. Jij hebt daar beelden bij. Maar hebben je leerlingen dat ook? 

Laat ze eens met hun iPad op pad gaan om de lesstof te vangen in foto’s. Wat dacht je van wiskundige figuren vastleggen op de gevoelige plaat, weerfenomenen of wat dacht je van blaadjes aan bomen om te determineren. Mogelijkheden te over. De lesstof ligt op straat! 

Markeringen

Tegenwoordig is het erg makkelijk om aan je foto markeringen toe te voegen. Zo kun je de onderdelen van een boom aangeven, of de wiskundige vormen extra aandikken. Behalve deze didactische toepassing zou je ook de foto kunnen markeren als creatieve opdracht. Laat je leerlingen een foto maken van een dagelijkse situatie en voeg daar een tekening aan toe. Teken de bloesem aan een kale winterboom. Teken een eenhoorn in de wei. Laat de fantasie maar stromen! 

Leg je voortgang vast

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, maak er dus gebruik van. Mijn (oud-) collega’s van de beeldende vakken lieten de leerlingen aan het begin en het einde van de les een foto maken van hun product. Op deze manier kregen de leerlingen zicht op hun eigen voortgang en de docent had een mooi haakje om een gesprek mee te starten. De foto’s werden opgeslagen in OneNote, het portfolio van de leerlingen. Door ook bij elkaar te kijken naar de voortgang en erover in gesprek te gaan, leerde de leerlingen waarom het proces soms iets trager gaat en soms iets sneller en dat dat goed is.

Bewegend beeld is nog mooier!

De camera van de iPad kan natuurlijk ook video’s maken. Leerlingen kunnen opnemen hoe ze tot een goede uitwerking zijn gekomen. Deze functie wordt ook veel in sportlessen gebruikt. In combinatie met het vertragen van je beeld, kun je duidelijk zien of je radslag aan verfijning toe is. 

Ontdek de gratis app Clips

De gratis Apple-app Clips maakt het mogelijk om van losse videofragmenten een leuk en leerzaam project te maken. De meer bekende toepassing iMovie biedt ook allerlei mogelijkheden om videofragmenten te verwerken tot een complete trailer. Heb je er wel eens aan gedacht om een trailer te laten maken over een boek?

Win - Win - Win

Wanneer je leerlingen op deze manier actief laat bezig zijn met je lesstof, bestaat de kans dat ze meer gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. Het is weer eens iets anders dan gewoon het werkboek of een toets maken. Op deze manier daag je je leerlingen uit om nieuwsgierig te zijn naar wat er allemaal mogelijk is. Dat lijkt mij pure winst!

Geef je de leerlingen de kans om met behulp van technologie lesstof te gaan verwerken, dan ontstaat ook de mogelijkheid om met je leerlingen in gesprek te gaan óver technologie. Maak je veel foto’s? Bewerk je die met een filter? Waarom wel of niet? Met wie deel je je toto’s eigenlijk en via welk platform doe je dat? Dit gesprek hebben leerlingen nodig om een digitaal geletterde leerling te worden. Ook dat is pure winst.

Het laatste winstpunt zit hem in de beoordeling: pak de popcorn er maar bij tijdens het nakijken van je boektrailers! Ik zou niet durven beweren dat je hier tijd mee wint als het gaat om de beoordelingen, maar ik kan me voorstellen dat het wel een andere beleving is dan een stapel mapjes die niet kleiner lijkt te worden!

Op welke manier ga jij je leerlingen uitdagen om die camera in te zetten in de les? Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Wij denken graag met je mee!

Neem contact op

Amac Onderwijs heeft veel ervaring in het begeleiden van onderwijsinstellingen. Benieuwd welke trainingen en begeleiding wij specifiek voor het onderwijs bieden? Neem contact op voor een gesprek!


Rhea Flohr werkt als zelfstandig ondernemer in het onderwijs, ze ondersteunt scholen bij het effectief inzetten van technologie. In haar blogs voor Amac Onderwijs deelt ze haar eigen ervaringen met het gebruik van de iPad in de klas. Ze is super nieuwsgierig naar ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid en zal af en toe haar bevindingen hier delen. 

Jeroen
woensdag 2 november 2022
Door Jeroen