Terug naar overzicht

Digitaal klassenmanagement

Jeroen
dinsdag 4 oktober 2022
Door Jeroen

Wanneer je in je klas aan de slag gaat met technologie dan kan ik me voorstellen dat dat best spannend is. Er is nu ineens een extra vorm van ruis bijgekomen. Het device geeft natuurlijk toegang tot de hele wereld! Dat is fijn want je leerlingen kunnen hier ook allerlei interessante informatie vinden. Maar ook makkelijk door afgeleid maken. En voor wie ben je dan je les aan het geven? Als je leerlingen toch druk bezig zijn met Snapchat, Instagram of de livestream aan het volgen zijn op Twitch?

Digitaal klassenmanagement

Mega afleiding

Het gebruik van een device met toegang tot internet kan als afleiding gezien worden. Niet alleen voor de gebruiker van het device zelf, maar ook voor de leerlingen om de gebruiker heen. Piepjes, bliepjes en andere geluidjes maken dat er in je hersenen een stofje vrij komt waardoor je wilt weten wat het bericht is. Er is afleiding en het kost energie om je weer opnieuw te concentreren op de taak waar je eigenlijk mee bezig was. Als die afleiding er toch is, kun je er maar beter mee leren omgaan!

Bescherm tegen afleiding

Om te voorkomen dat je leerlingen continu met andere zaken bezig zijn, kun je hen helpen om zich te concentreren op de activiteiten die jij aanbiedt. Met behulp van de app Klaslokaal kun je de leerlingen ‘vastzetten’ in een app. Je kunt ze begeleiden naar een app of website en zorgen dat er niets anders op hun scherm te zien is. Je sluit ze als het ware op. Dit kun je voor alle leerlingen in de klas doen, maar ook voor een klein clubje leerlingen. Op deze manier kun je differentiëren tussen je leerlingen: de leerlingen die de ruimte wel aankunnen begeleidt je alleen naar de juiste app, de leerlingen die makkelijk afgeleid zijn ‘vergrendel’ je in de app.  

Kijk mee op de schermpjes (en zie dat ze het goed doen!)

Behalve de leerlingen begeleiden naar de juiste app kun je ook op afstand meekijken op de schermen van leerlingen. Op de miniatuurtjes zie je op welke site een leerling zich begeeft. Dat kan voelen als extreme controle, maar je kunt dit ook op een positieve manier inzetten om te checken of je leerlingen je instructie hebben begrepen. 

Laat je leerlingen een Keynote presentatie maken met een groene dia, een rode dia en 4 dia’s met de letters A, B, C en D. Door het stellen van enkele meerkeuze of goed/fout vragen kun je leerlingen checken of je instructie begrepen is. Is het antwoord van een leerling fout? Vergrendel dan de iPad! Zo kun je er ook nog een spelelement aan toe voegen.

Binnen de muren van de school

De app Klaslokaal werkt binnen het eigen lokaal op basis van bluetooth. Als je niet binnen een straal van 20 meter bent kun je de iPad niet meer vergrendelen. Leerlingen kunnen dus thuis gewoon hun eigen dingen blijven doen zonder dat ze op hun vingers gekeken worden. Op deze manier kun je met een vertrouwd gevoel aan de slag met de iPads of MacBooks in je klas. 

Natuurlijk heb je er altijd leerlingen bij die blijven uitzoeken waar de grens ligt, tot hoe ver ze kunnen gaan. Vliegtuigmodus aan? Wifi uitgezet? Dan verdwijnt de connectie in Klaslokaal. Dan komt het toch aan op de menselijke maat: welke afspraken maak je met je leerlingen? Welke afspraken hebben je en je collega’s gemaakt over het inzetten van de iPads? Het voeren van dit gesprek is erg belangrijk! Zorg dat jullie hier tijd voor inruimen met elkaar.

Afspraak is afspraak!

Om het inzetten van een device in de klas goed te laten verlopen is het heel belangrijk om met elkaar af te spreken wat je van je leerlingen verwacht. Geef hierin ook het goede voorbeeld! Want leerlingen kijken graag af en leren het van hun klasgenoten en van hun docenten. Lastig om dit gesprek in te plannen en samen te voeren? Vraag hulp! Wij kunnen helpen!

Neem contact op

Amac Onderwijs heeft veel ervaring in het begeleiden van onderwijsinstellingen. Benieuwd welke trainingen en begeleiding wij specifiek voor het onderwijs bieden? Neem contact op voor een gesprek!


Rhea Flohr werkt als zelfstandig ondernemer in het onderwijs, ze ondersteunt scholen bij het effectief inzetten van technologie. In haar blogs voor Amac Onderwijs deelt ze haar eigen ervaringen met het gebruik van de iPad in de klas. Ze is super nieuwsgierig naar ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid en zal af en toe haar bevindingen hier delen. 

Jeroen
dinsdag 4 oktober 2022
Door Jeroen