Digitale technologie als middel om leervertraging door corona aan te pakken
Hoewel de eerste lockdown keihard in het onderwijs hakte, bleek uit onderzoek van de overheid een enorme veerkracht van zowel de kinderen als het onderwijs zelf. De leervertragingen uit die eerste lockdowns lijken in sommige gevallen te zijn ingelopen, toch is het lastig om die conclusie daadwerkelijk hard te maken. Met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs kunnen scholen interventies uitvoeren om de leervertraging terug te dringen. Digitale technologie kan hierbij een belangrijke rol spelen.
Vrijwel niemand denkt met warme gevoelens terug aan het maandenlange thuisonderwijs via schermen. Toch heeft de lockdown de digitale transformatie van scholen met een paar jaar versneld. Het zou zonde zijn om deze winst niet te laten bestaan in het onderwijs. Steeds meer wordt er daarom gekeken naar ‘blended learning’, waarbij de voordelen van digitalisering worden gecombineerd met traditioneel onderwijs. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt in zijn menukaart van interventies dan ook de mogelijkheid om geld te besteden aan digitale technologie.
Technologie is geen doel op zich
Daarbij worden twee groepen interventies onderscheiden: technologie voor leerlingen, waarbij zijn via bijvoorbeeld apps of programma’s met de leerstof aan de slag gaan, en technologie voor leerkrachten en docenten waarmee zij eenvoudiger hun lessen kunnen geven en de voortgang van iedere leerling kunnen bijhouden. Belangrijk bij de keuze voor digitale technologie als interventie is dat de leer- en onderwijsdoelen centraal staan. De technologie zelf is geen doel op zich. De digitale hulpmiddelen moeten meerwaarde bieden aan het gegeven onderwijs.
Vier maanden extra vooruitgang
Het rendement van digitale technologie op het inhalen van de leervertraging is positief. Volgens het NPO is er bij het toepassen van digitale hulpmiddelen sprake van gemiddeld vier maanden extra vooruitgang. ‘Er is veel bewijs dat technologie voor elke leeftijdscategorie een positief effect heeft voor vrijwel het hele curriculum’, staat op de website van het NPO. Daarbij is het wel zaak om het effect van deze interventie goed te monitoren, omdat er talloze verschillende technologieën beschikbaar zijn.
Gegevensbescherming en privacy
Een van de zaken waar rekening mee moet worden gehouden wanneer onderwijsinstellingen digitale leermiddelen aanschaffen is de veiligheid en privacy van de gebruikers. Er moet zekerheid bestaan over de bescherming van de gegevens van leerlingen en leerkrachten. Ook moet er rekening worden gehouden met het feit dat leerkrachten en docenten bijgeschoold moeten worden om optimale prestaties te kunnen bereiken van en met de digitale technologie.
Voorsorteren op de toekomst
Digitale technologie kan niet alleen helpen om de leerachterstand door de covid-pandemie in het onderwijs terug te dringen, het biedt ook de mogelijkheid om als onderwijsinstelling te profiteren van digitalisering en zo klaar te zijn voor de toekomst. Want wat de toekomst ons brengt, is ongewis, zowel op de korte als lange termijn. Hopelijk blijven verdere lockdowns ons bespaard, maar wie weet wat er mogelijk ná corona op ons afkomt? Bovendien kan blended learning een manier zijn om digitale technologie op een slimme manier te gebruiken om minder last te hebben van het lerarentekort. Door technologie in te zetten als hulpmiddel kan een school optimaal gebruikmaken van beschikbare leerkrachten. Digitalisering is ultiem voorsorteren op een ongewisse toekomst.
Dit is het eerste blog in een serie over digitale hulpmiddelen in het onderwijs. Lees ook het interview met onze trainer en onderwijsdeskundige Frank IJdema, welke voordelen digitalisering in het klaslokaal kan brengen of hoe je blended learning aan moet pakken.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Apple in jouw onderwijs? De Apple-specialisten van Amac Onderwijs vertellen je graag meer.