Formatief toetsen
Toetsing
Toetsing is een van de meest voorkomende werkvormen. Vooral in het VO wordt veel getoetst. En dat is ook niet gek, we bereiden leerlingen voor op het eindexamen, wat niets meer en niets minder is dan een (eind)toets. Het doel van deze toetsen en overhoring is om de leerling te beoordelen: in hoeverre beheers je de behandelde stof? Deze vorm van toetsing en beoordeling wordt ook wel summatief toetsen genoemd.
Er zijn verschillende apps die docenten kunnen ondersteunen bij het afnemen van formatieve toetsen of metingen
Op zijn/haar weg naar het einddoel heeft een leerling echter meer aan een formatieve meting of toetsing. De formatieve toets bestaat vooral uit feedback: wat weet je al en waar moet je nog aandacht aan besteden om jouw einddoel te kunnen behalen.
Summatief en formatief toetsen
Bij summatief toetsen wordt dus vooral teruggekeken, waarbij vaak niet eens inhoudelijk op de antwoorden wordt ingegaan. Bij formatief toetsen daarentegen zijn juist de antwoorden van belang. Het kan de leerling en docent helpen de planning voor de komende periode beter te laten aansluiten op de behoefte van de leerling.
Een belangrijk nadeel van formatief toetsen is uiteraard dat het bewerkelijk is, waardoor het in de praktijk vaak achterwege blijft, of niet op de meeste optimale wijze wordt ingezet. Met de komst van technologie in klaslokaal kan dit nadeel voor een groot deel worden weggenomen. Er zijn verschillende apps die docenten kunnen ondersteunen bij het afnemen van formatieve toetsen of metingen. Zoals bijvoorbeeld Socrative, Formative, of answergarden. Hier biedt de technologie dus een duidelijke meerwaarde. Bovendien is het voor bijna elk vak of vakgebied makkelijk toe te passen.
Neem contact met ons op
Meer weten over de achtergrond en mogelijkheden van formatief toetsen in uw klaslokaal? Neem dan vrijblijvend contact op met het onderwijsteam. Bel naar: 088 - 77 060 20 of stuur een e-mail.