Smartphones in de klas
Dat blijkt uit een representatief onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en het Algemeen Dagblad onder ruim 1300 docenten van middelbare scholen. Driekwart van de docenten vindt dat leerlingen teveel tijd op de smartphone doorbrengen. Het zou zorgen voor een verlies aan concentratie, verslechtering van de schoolprestaties, een afname van de lees- en schrijfvaardigheid en er wordt minder tijd besteed aan huis- en leerwerk.
Kortom, het huidige smartphonegebruik is dus van enorme invloed op de leerprestaties. Gelukkig is het niet enkel negativiteit die de klok slaat. Een meerderheid van de docenten (51%) ziet zeker ook de toegevoegde waarde van de smartphone binnen het onderwijs.
Vraag is hoe van het ‘probleem’ van de smartphone een ‘oplossing’ te maken. Het verbannen van de smartphone is geen oplossing, de smartphone is simpelweg te belangrijk in de gehele maatschappij. Dus is het zaak goed na te denken hoe en wanneer de smartphone wel van meerwaarde kan zijn voor het onderwijs. De enige manier hiervoor is een goed doordachte visie op het gebruik van technologie in het onderwijs. Het maken van praktische afspraken wanneer een smartphone wel of niet gebruikt kan worden is niet voldoende. De smartphone, of elk willekeurig ander apparaat, moet onderdeel worden van het onderwijs. Alleen dan kunnen we van de vloek een zegen maken.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, daarom helpen we u graag bij het zetten van de juiste stappen.
Geïnteresseerd in het onderzoek en de resultaten? Bekijk hier het rapport
Wilt u gebruik maken van onze kennis en ervaring? Neem dan vrijblijvend contact op met ons onderwijsteam. Bel naar: 088 - 77 060 20 of stuur een e-mail.